PSÍ BIBLE - TRÉNINKOVÝ DENÍK seznam bodů
Toto jsou otázky, které musíš vyřešit, než mě začneš učit.
PLÁN č. 1 - CHOVÁNÍ
1. CO - přesně budu dělat
2. PROČ - to budu dělat
3. JAK - to budu dělat
4. KDE - to budu dělat
5. KRITÉRIA - nastavit jednotlivé kroky a předpokládat PRŮLOM
6. VARIABILITA - odměňování, chování - načasování sekundárního posilovače
7. CHYBY - co uděláš, když já udělám chybu
- plán UČENÍ - jaké fáze učení proběhnou
- zápis z TRÉNINKU - sledovaná a splněná kritéria (průlom)
Také naplánuješ protichování - proticvik: abych musel přemýšlet a nebyl loutka.
A jak se UČÍ chování - fáze učení a jak se využívá sekundární posilovač - klikr:
- vytvoření MOTIVAČNÍ OSY - nastavení očekávání
- fáze VYSVĚTLENÍ CHOVÁNÍ - vytvořit stereotyp
- fáze POTVRZENÍ stereotypu - jinde a jindy na přímou odměnu
- PROTICVIK - PROTICHOVÁNÍ - zrušit stereotyp = musím přemýšlet co bude
- fáze UPEVNĚNÍ CHOVÁNÍ - jinde a jindy (tma, světlo, šero) na nepřímou odměnu
- fáze POTVRZENÍ chování - odložení odměny min 2 a max. 5 vteřin
- ROVNOVÁHA CHOVÁNÍ balanc - obě chování mají stejnou hodnotu, důležitost
- zadávání DISKRIMINAČNÍHO SIGNÁLU - chování Ti nabízím - teprve teď můžeš přidat signál
- fáze ROZLIŠENÍ SIGNÁLŮ - 1 signál = 1 chování
- TOLERANCE PODNĚTŮ - chování je důležitější než zvědavost
- fáze ZATÍŽENÍ CHOVÁNÍ - kombinace motivační osy a rušivých vlivů a podnět
- fáze PRAXE CHOVÁNÍ - nikdy není konec, protože chování nikdy nezůstane stejné
- ZÁPIS Z TRÉNINKU - plán - skutečnost - nový plán
PLÁN č. 2 -
- co uděláš, když udělám co chceš - musíš vědět, jaký bude další krok
- co uděláš, když udělám víc, než Ty chceš - musíš vědět, jaké budou další kroky
- co uděláš, když neudělám to, co Ty chceš - podle mých schopností, podle situace, podle Tvých zkušeností
- Snížení kritéria - Plán “B”
- Gesto (obecně pomoc) - Ignorace (možnost opravy)
- Timeout mini (Negativní trest) - vyhýbavé chování skončí (odeberu příjemné)
- Timeout - konec tréninku (motivace pro příští trénink)
- Udělám jiný (snadný)cvik, pak se vrátím k původnímu.
- LRS - Least Reinforcing Scenario
- Návrat do školky
- Negativní posílení
- NePoPo® - Korekce (+P⚡) - Averzivní stimul (+P⚡⚡)
Než někomu zaplatíš za služby nebo rady o výchově psa:
- kontrola učení - co se učím já sám a co mě učíš Ty
- Tvoje otázka pro trenéra: jak zajistíme kontrolu učení?
- kontrola prostředí - vodítko, bazén, nebo něco jiného
- Tvoje otázka pro trenéra: jak zajistíme kontrolu prostředí?
- kontrola zdrojů - kdo a kde je bankomat?
- Tvoje otázka pro trenéra: jak zajistíme kontrolu zdrojů?
- kontrola odpočinku - soustředění nebo útlum, hyperaktivita a agresivita
- Tvoje otázka pro trenéra: jak zajistíme a jak naučíš mého psa odpočívat?
- moje motivace - potravinový nebo lovecký pud, frustrace, negativní posílení
- Tvoje otázka pro trenéra: jakou bude mít můj pes motivaci se mnou komunikovat a spolupracovat?
- sekundární posilovač - v čase, na vzdálenost, oddělení chování a odměny, variabilita
- Tvoje otázka pro trenéra: co bude náš sekundární posilovač?
- Tvoje otázka pro trenéra: jak budeme označovat správné chování - ve správný čas, na vzdálenost, jak oddělíme chování a odměnu?
- motivační osa - já sám chci a budu spolupracovat, žádná manipulace a tlak
- Tvoje otázky pro trenéra: jak nastavíme očekávání?
- plánování chování - co, proč, jak, kde, kroky, variabilita, chyby
- Tvoje otázka pro trenéra: ukaž mi plán pro chování, ukaž mi plán učení
- fáze učení - vysvětlení, upevnění, zatížení, praxe
- Tvoje otázka pro trenéra: jakou fázi učení budeme dnes učit, trénovat?