2. princip učení - TVŮJ SVĚT
Ty se narodíš a taky se všechno musíš naučit, protože “nikdo učený z nebe nespadl”, učíš se
- co je správné - protože na začátku ani Ty nevíš co je správné a co je špatné
- postupně - krok za krokem, kritérium po kritériu
- zvládat změny - místa a času a situace (rušivé vlivy nebo negativní podněty)
- význam slov - jaké slovo “signál” patří k jakému chování, protože slova jsou to poslední co je pro mě důležité
-
minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 177kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa.
Proto je ideální, aby úplně každý měl všeobecný základ - byl zvídavý a aktivní
- nejdůležitější je vlastní snaha, aktivita hledat řešení a chuť překonával překážky
Já, jako Pes Domácí přijdu do cizího světa. Do Tvého světa, ale jsem geneticky nastavený žít v přírodě, učit se cca. 24 měsíců od smečky. To je moje přirozené prostředí, máme společný jazyk a výchova je srozumitelná. Musím se snažit, musím se učit a musím umět spoustu věcí.
- nejdřív se musím naučit - co je správné chování
- musím se učit pomalu - přirozeně a postupně, krok za krokem
- neznám Tvůj jazyk - slovník pro naší komunikaci a spolupráci musí teprve vzniknout
- u Tebe doma je - úplně cizí prostředí a já nevím vůbec nic, ničemu nerozumím
- bereš jako automatické - že musím zvládat změny, nové prostředí i vyrušování
- všechno nové nebo jiné, je pro mě životu nebezpečné, dokud se nepřesvědčím o opaku
- musím se naučit, že změny jsou bezpečné a to se naučím jen a jen vlastní zkušeností
komunikace musí být srozumitelná - co je pro mě NEJHORŠÍ? Například
- mluvíš na mě a myslíš si, že Ti rozumím - NEROZUMÍM, řeším jen tón hlasu
- opakuješ slova a myslíš si, že jsem Tě neslyšel - SLYŠEL, ale nevím které slovo platí
- křičíš na mě a myslíš si, že Tě i potom budu milovat - NEBUDU, budu se Ti vyhýbat
- cukáš vodítkem a myslíš si, že to příště bude lepší - NEBUDE, protože jsi mě nic nenaučil
- krmíš do misky a myslíš si, že mi stačí pamlsek - NESTAČÍ, jen mě týráš a trápíš
- když nezlobím a Ty si myslíš, že Tě poslouchám - NEPOSLOUCHÁM, jen se chci vyhnout trestu
Asi nejhorší je dvakrát ano a jednou ne. Musím, potřebuji vědět co mám dělat!!
- dvakrát to spolu uděláme a najednou změníš názor a je to špatně
- sedím s Tebou na pohovce a všechno je OK a najednou změníš názor a já na pohovku nesmím
- spím s Tebou v posteli a najednou změníš názor a já nesmím ležet v posteli
- hrajeme si v parku a najednou změníš názor a hrát si nechceš
- přivolání funguje s gestem a najednou gesto neuděláš - zrušil jsi stereotyp
V rámci dobrých vztahů rozdělíme Tvůj svět na UČENÍ a MYŠLENÍ
- učíme se oba stejně - podle přírodních zákonů a principů učení
- myslíme každý jinak - já nemám představivost, nemůžeš mi nic vysvětlit
SROZUMITELNÉ PROSTŘEDÍ jako základ komunikace a spolupráce
- Existují hlavní a vedlejší motivace, důvody něco dělat, energie pro aktivitu
- hlavní jsou potravinový pud, lovecký pud, frustrace, negativní posílení
- vedlejší jsou emoce, zvídavost, hra, konkurence, smečkový pud, fyzický kontakt, atd.
- ideální je motivace na potravu - potravinový pud není o hladu, ale o spojení práce a odměny.
- spolupracuji = dostanu zaplaceno a musí to mít význam
- když dostaneš 1.000 kč každý večer na postel - nebudeš se snažit za 20 Kč
- když dostanu plnou misku každý večer zadarmo - nebudu se snažit za pamlsky
- spolupracuji = dostanu zaplaceno a musí to mít význam
- může fungovat motivace na lov - v případě, že je lovecký pud dostatečný
- spolupracuji = protože lovit kořist je odměna
- lovecký pud na zvěř se nepočítá, protože opravdu poznám rozdíl mezi míčkem a zajícem
- 3 základní pravidla komunikace
- řeč těla se učí dřív než signál - co děláš je pro mě důležitější, než co říkáš
- jedno chování = jeden signál - když budeš signál opakovat, nevím který platí
- načasování odměny - do 1,6 vteřiny spojuje a nad 3 - 5 vteřin rozděluje
- Thorndikeův ZÁKON EFEKTU zní
- chování, které vede k PŘÍJEMNÉMU zážitku, má VĚTŠÍ tendenci být opakováno
- chování, které vede k NEPŘÍJEMNÉMU zážitku, má MENŠÍ tendenci být opakováno
- Způsoby komunikace se mnou - nejdřív je
- Řeč těla – pohyb, poloha těla, mimika, ruka (gesto – pěst, target)
- Situační signál – podle času, místa, situace (vzdálenost, pozice, výstroj)
- Taktilní signál – dotyk, vodítko, hůlka, EVO (elektronický výcvikový obojek)
- Zvukový signál – klikr, píšťalka, zvonek, zvuk EVO, atd.
- Sekundární posilovač – komunikace (směr, konec, pokračuj)
- Verbální komunikace, řeč – přirozené jen pro člověka
- 5 základních podmínek pro vypracování PODMÍNĚNÉHO REFLEXU
- POŘADÍ – PODMÍNĚNÝ podnět MUSÍ předcházet podnět NEPODMÍNĚNÝ
- KLID – maximální omezení rušivých podnětů během učení
- SÍLA podnětu – NEPODMÍNĚNÝ podnět musí být SILNĚJŠÍ než PODMÍNĚNÝ podnět
- DRÁŽDIVOST – NEPODMÍNĚNÝ reflex, na jehož základě se vypracovává PODMÍNĚNÝ reflex, musí být dostatečně dráždivý
- OPAKOVÁNÍ – opakované působení podmíněného podnětu a nepodmíněného podnětu
- Podmíněný reflex je naučený, to znamená že se bude bez tréninku zhoršovat, vyhasínat
- Techniky tvarování chování
- LÁKÁNÍ (baiting, luring) - ZACILOVÁNÍ (targeting) - ZACHYTÁVÁNÍ (scanning, capturing) - MANAGEMENT PROSTŘEDÍ (environmental manipulation) - MODELOVÁNÍ (modeling) - MIMICRY (není vhodné pro psy) - NEGATIVNÍ POSÍLENÍ
- Fáze učení -
- vysvětlení chování - jsem v bodě nula a chování se musí objevit (málo opakování a velké odměny)
- upevnění chování - chování musím zvládnout jinde a jindy (variabilita odměňování i chování)
- zatížení chování - chování musím zvládnout s rušivými vlivy a negativními podněty
- praxe chování - chování nikdy nezůstane stejné, buď se zlepšuje nebo zhoršuje
- Pravidla diskriminačního signálu (diskriminační, protože jedno chování jsi umožnil, a to druhé jsi diskriminoval)
- nejdřív mě jedno chování naučíš - já Ti ho budu nabízet
- potom mě naučíš druhé chování - které Ti také budu nabízet
- teprve když Ti chování nabízím - tak k němu přidáš “diskriminační “signál
- zadávání má 5 částí - nejdřív v okamžiku chování, potom 10 cm od chování a teprve potom 1, 2 a 3 vteřiny od chování
- NIKDY TO NENÍ OBRÁCENĚ - nejdřív signál a potom chování JE ŠPATNĚ
Nesrozumitelné prostředí - představ si, že by neexistovala pravidla silničního provozu
- nesmyslné argumenty pro mou spolupráci - domestikace, z lásky, za vlídné slovo a pohlazení nebo pamlsek
- domestikace ze mě neudělala kačera na hraní ani plyšovou hračku, pořád jsem šelma
- z lásky, za vlídné slovo, za pohlazení nebo 20kč nefunguješ ani Ty, takže logicky nebudu fungovat ani já
- hloupost signálů - znovu a pořád budu opakovat, že nemám představivost, takže
- signál “čekej” nebo “zůstaň” pro mě nedávají smysl
- neumím si to představit a nejsem schopen se naučit CO mám na tyto slova dělat ani JAK DLOUHO to mám dělat
- vůbec není problém mě naučit chování “sedni” a toto chování prodloužit
- prodloužit znamená, že se naučím sedět vteřiny, minuty i hodiny, ale nikdy to nevydržím déle, než jsi mě naučil
- signál “čekej” nebo “zůstaň” pro mě nedávají smysl
- zákazy a slova začínající NE mi nic neříkají, neučí co MÁM dělat, takže mě nauč správné chování
- přivolání - a nebudeš potřebovat “fuj”, protože nemůžu žrát a jít zároveň k Tobě
- chůzi na vodítku - a nebudeš potřebovat “nedělej to” nebo “nesmíš” a podobně
- sedni - a nebudeš potřebovat “neštěkej” nebo “co to děláš” a podobně
- pusť - a už se nikdy nebudeme prát ani přetahovat
- vůdce smečky - dominance není forma komunikace, protože vznikne prostředí založené na strachu
- nikdo není schopen žít s pocitem strachu a s životním cílem vyhnout se trestu.
- vynadat, křičet, cukat vodítkem nebo vytahat za kůži může každý blbec. Ale jediné co vznikne je nesrozumitelné prostředí, plné stresu a strachu. Ano, zlomit je možné úplně každého. Tebe stejně jako mě. Ty tvrdíš, že jsem Tvůj nejlepší přítel. Tak to dokaž.
- kdo jde první do dveří - je mi úplně jedno, co si o tom myslíš Ty, ale já prostě chci jít jen ven, těším se, jsem zvědavý co je venku
- jestli nechceš, abych chodil první do dveří, tak mě nauč, co bude pro mě výhodnější. Nauč mě, že když si u dveří sednu, dostanu odměnu. Tohle je navíc dvojitá odměna, protože dostanu odměnu a jdeme ven. Mě je fakt jedno, že jdu druhý
- nechat si sahat do tlamy - je vrchol arogance a hlouposti, protože když už jsem něco ulovil, tak není důvod, proč bych se toho měl vzdát
- první motivace je lovecký pud - kontrola prostředí je Tvoje odpovědnost, takže mě nemůžeš trestat za svou neschopnost uhlídat co ulovím, protože lovit je moje přirozenost
- druhá motivace je konkurence - takže když mi to chceš vzít, příště se budu snažit být ještě rychlejší.
- Udělej to obráceně, když už jsem ulovil, buď milý, přej mi to, hlaď mě, protože příště nebudu spěchat a Ty budeš mít čas mě odvolat, přesměrovat nebo předběhnout :)
- ano, není to ideální, ale bylo vtipný, že když jsem žral hovno, tak můj "páníček" mě hladil
- buď to uhlídáš nebo mi nabídneš něco ještě lepšího - plnou ruku potravy (přesměruješ chování)
- nechat si sahat do misky se žrádlem - stejně jako u lidí, někomu to nevadí a někdo to bere jako osobní útok
- chceš mi sáhnout do misky - naučte mě chování, u kterého nebudu u misky, například sedni. Když sedím (a vím, že se mi to vyplatí!!), dělej si s miskou co chceš
Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 177kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa.