1. princip učení - MŮJ SVĚT
Jsem šelma, mám zuby a koušu. Rozhodně nejsem na hraní a zasloužím si respekt.
Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 177kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa.
Jsem domestikovaná, ale pořád šelma - co znamená ŠELMA, kromě jiného. Příroda to zařídila
- moje přirozené prostředí je příroda - není to pokoj, zahrada ani ulice nebo park, auto nebo autobus
- moji přirození učitelé jsou členové smečky - opravdu to nejsi Ty, takže komunikovat a spolupracovat se musíme oba naučit
- musím se snažit a učit, abych přežil a musím uspět - takže to potřebuji i v Tvém světě
- můj mozek potřebuje stimulaci, pravidelné podněty, mentální rozvoj - když je nemám, tak degeneruju
- nejsem geneticky vybaven pro krmení do misky - nikdy jsem nedostal nic zadarmo ani pravidelně
- musím mít motivaci - abych něco dělal, hledal řešení a překonával překážky
- mám hlavní motivace - potravinový a lovecký pud, frustrace, negativní posílení
- mám vedlejší motivace - emoce, pohyb, hra, konkurence, smečkový pud, sex, atd.
- nemám motivace - láska, pohlazení, vlídné slovo nebo pamlsek (s plnou miskou to přece nedává smysl)
- všechno co je nové nebo jiné - je pro mě životu nebezpečné
- nemám vůbec žádnou představivost - nemá smysl mi cokoliv vysvětlovat nebo ukazovat
- nemám vůbec žádnou představivost - nikdy mě nemůžeš naučit "co nemám dělat"
- nemám vůbec žádnou představivost - úplně všechno si musím prožít a získat vlastní zkušenost
- vždy mě můžeš naučit, co mám dělat, protože se mi to vyplatí
- mám schopnost zvládat změny (adaptabilita) - je to základ pro učení a zásadně zvyšuje moje sebevědomí a schopnost se učit
- je úplně jedno co si o situaci myslíš Ty, důležité je, jak ji vnímám já - vždy to musí být oboustranná komunikace
- když mě neučíš Ty, učím se a odměňuji sám a na 99% se učím něco, co se Ti nebude líbit
- štěkat, ničit, lovit, žrát všechno co najdu, tahat na vodítku, nereagovat na přivolání
- je pro mě zásadní odpočívat pravidelně, v klidu a v bezpečí, bez vyrušování minimálně 15 až 18 hodin denně
- jsem na úrovni 3 letého dítěte, nemůžeš mě nechat samotného bez dozoru a myslet si, že všechno vím a udělám správně
Jsem domestikovaná šelma - co znamená DOMESTIKOVANÁ? V čem jsem jiný než vlk, kromě jiného
- mám menší agresivitu, menší strach z lidí, jsem tolerantnější k fyzické manipulaci, mám lepší adaptabilitu – lépe se přizpůsobuji změnám, mám pozůstatky infantilních projevů v dospělosti – nikdy nedospívám (odborně "fetalizace", takže nikdy nebudu úplně samostatný)
- mám lepší kognitivní funkce (lépe se učím), mám větší sociální schopnosti (lépe vyhodnocuji chování okolí), dříve dospívám (hárání - 7 měsíců, vlk - 24 měsíců), mám vyšší frekvenci reprodukce, víc ukládám tuk - rychle tloustnu (takže potrava do misky + pamlsky = obezita)
Kdo a co je vlk - je to šelma a její životní potřeby jsou přirozené
- musí se snažit - aby přežil
- musí odpočívat - aby měl dostatek energie
- musí se učit - aby ulovil (až 80% útoků je neúspěšných)
- žije v přírodě - je proto geneticky vybavený (smečka, prostředí, hrozby, atd.)
- má hrůzu z lidí - vyhýbá se, nenechá na sebe sáhnout
Úplně každý, kdo je se mnou, by rozhodně měl vědět, že existují
Moje základní životní potřeby
- fyziologické – potrava, tekutiny, kyslík, pohyb, spánek, odpočinek, sex
- pocit bezpečí – jistoty, stálost, spolehlivost, pravidla a mantinely, bez strachu, úzkosti a chaosu
- sounáležitost – láska, náklonnost, shoda a ztotožnění, potřeba někam patřit
Moje podmínky pro život - pravidla pro společné soužití jsou všechna stejně důležitá a nic není možné vynechat
- zdravotní péče a výživa - musím být zdravý a najedený
- životní prostředí, včetně sociální struktury - nemůžu fungovat, existovat sám samotinký
- management chování – učení, obohacení života, různé podněty, překonávání překážek
Hlavní důvody naší spolupráce, aby to celé mělo smysl
- fyzický a mentální rozvoj - takže nejen běhat, ale také přemýšlet (snažit se, učit se s radostí a uspět)
- srozumitelná komunikace - jasná komunikace (nutné nejdřív vytvořit, potom se naučit a teprve potom používat)
- ochota a schopnost spolupracovat - není to automatické a dominance nefunguje
- moje bezpečí a bezpečnost okolí - není a už nikdy to nebude volná příroda
Vedlejší důvody pro Tvoji spolupráci se mnou
- vzdělání a výzkum - Ty se učíš ode mě, stejně jako já se učím od Tebe
- sport, práce a zábava - opravdu můžu být Tvůj nejlepší přítel, když Ty budeš můj nejlepší učitel
Existují principy spolupráce, komunikace, učení. Jsou vědecky doložené a plně funkční
- základní způsoby komunikace -
- nejdřív je řeč těla
- potom jsou důležité situační, taktilní a zvukové signály nebo sekundární posilovač
- lidské slovo, verbální komunikace je na úplně posledním místě
- 3 zlatá pravidla učení -
- řeč těla se učí dřív - než signál,
- jedno chování - jeden signál,
- načasování - informace co je správné nebo špatné chování musí přijít do 0,5 vteřiny
- trest nic neřeší - nezajistí, nenaučí jak se mám příště chovat
- Thorndikeův zákon efektu - co je odměněno se opakuje, co není odměněno postupně mizí
- 5 základních podmínek pro reflex - pořadí, klid, síla podnětu, dráždivost, opakování
- pravidla učení podle K. Pryor:
- učit se postupně, 1 kritérium = 1 čas, proticvik, odměnit jen nové, vše plánovat, 1 trenér = 1 chování, je víc způsobů učení, přerušení je trest, zhoršení = snížit kritérium, konec = JACKPOT
- zásadní důležitost kritérií - změna času, místa, situace, vzdálenosti
- když chceš zvýšit kritérium, moje chování musí být automaticky úspěšné minimálně na 90%
- když chceš změnit kritérium, moje chování musí být automaticky úspěšné minimálně na 110%
- generalizace chování (upevnění) je důležitější než vyšší kritérium
- motivační osa - zajistí energii pro spolupráci - spojení Tebe (majitel), místa a lehce dostupné odměny (potravy)
- sekundární posilovač - je to reálná odměna, kdykoli, kdekoli, odděluje chování a odměnu, zajišťuje variabilitu
- klasické podmiňování: spojení dvou podnětů - zvuk, dotek + potrava = zvuk se stane reálnou odměnou
- fáze učení chování - vysvětlení, upevnění, zatížení a praxe chování
- vysvětlení - chování se musí objevit (jedno místo s motivační osou a bez rušivých vlivů na přímou odměnu)
- upevnění - chování nabízím (na různých místech a časech s motivační osou a bez rušivých vlivů na nepřímou odměnu)
- zatížení - chování zvládám (na různých místech s a bez motivační osy a bez a s rušivými vlivy)
- praxe - chování nikdy nezůstane stejné (opakování je matka moudrosti a bezpečí)
- tvarování chování - lákání, targeting, zachytávání, management prostředí, modeling, atd.
- stereotyp chování - abych chování pochopil, ale když ho pochopím, musím začít přemýšlet, proto je nutné protichování
- protichování - zařadit, učit a naučit druhé chování = variabilita chování znamená pozornost, soustředění
- rovnováha - chování a protichování musím nabízet stejně často než začneš zařazovat signál
- zařazení signálu - spojení signálu (pohyb, dotek, zvuk, slovo, atd.) a konkrétního chování
- chování se musí objevit (tvarování chování), potom chování musím sám nabízet (protože vím, že je to cesta k odměně)
- teprve potom můžeš začít zadávat signál - proces má 5 fází -
- v okamžiku chování, 10cm před chováním a 1, 2 a 3 vteřiny před chováním
- signál je diskriminační - protože umožňuje jedno chování a druhé (protichování) diskriminuje
- neasociativní učení - habituace, senzitizace, desenzitizace
- asociativní učení - klasické a operantní podmiňování, napodobování
- Klasické podmiňování I. P. Pavlov (spojení dvou podnětů)
- Operantní podmiňování B. F. Skinner (spojení chování a důsledku)
- Behaviorální model – ABC (podnět - chování - důsledek)
Minimum, které pro mě můžeš udělat je v PSÍ BIBLI jen za 177kč. s úctou Tvůj Pes domácí a Klub moderního psa.